sunnuntai 18. elokuuta 2013

Erikoispostaus: Harrastukseni taitoluistelu

Moi! 
Nyt sain sitten jo yli 25 lukijaa ja päätin sitten tehdä tämän erikoispostauksen. Kyselyssä tällä hetkellä johtaa Myday-postaus, mutta halusin kuitenkin tehdä tämän harrastuspostauksen, kun mieleeni tulvahti monta ideaa mitä tähän postaukseen voisin tehdä. Teen varmaan MyDayn sitten myöhemmin. Nyt kerron siis taitoluisteluharrastuksestani. 

Aloitin taitoluistelemisen 4-vuotiaana. Olen siis luistellut nyt 10 vuotta. Ensimmäiset kilpailuni oli vuonna 2007.
Tässä kuvassa ollaan tonttuja joulunäytöksessä. Mä olen tuo jonon viimeinen :)
Vuonna 2007. Oikeanpuoleisessa kuvassa vasemmalla on mun sisko, joka luistelee myös edelleen.
Joulunäytöksessä elämäni ensimmäinen soolo-ohjelma. Taisin olla tässä ehkä 10-v.

Tässä oon 11-12-v.
12-v
 Kevätnäytöksessä Tuisku satujen maassa. Esitin Pocahontasta.

 Kaudella 2012-2013 (13-v) siirryin SM-noviiseihin ja sain kaksi kilpailuohjelmaa.

Keväällä 2013 kilpailin SM-noviisien SM-kilpailussa, ja sijoituin siellä kolmanneksi. Siskoni Pinja otti neljännen sijan.
Kevätnäytöksessä Helinäkeiju ja Talvililja. Mä olin Talvililja (sinipukuinen).

Mitä luistelu merkitsee mulle?
Luistelu on mulle tosi tärkee asia mun elämässä. Sen vuoksi mä olen uhrannut paljon. Luistelu on myös todella kallis urheilulaji, etenkin kun perheessä luistelee kaksi kilpatasolla olevaa luistelijaa. Kausimaksu on tosi suuri, en nyt muista paljonko, mutta sen lisäksi on vaikka mitä muita kuluja. Kilpailupuvut 150-400€ kpl, ja pukuja tarvitaan aina kaksi. Koreografikulut, nekin muutama sata euroa, kilpailumatkakulut niin Suomessa kuin ulkomaillakin, kilpailujen osallistumismaksu, luistimet n. 800€, jotka yleensä kestää vuoden tai pari. Harjoitusasut, yhdet housut voivat maksaa jopa 60€. Leirit, joita on kesällä aina pari ja keskellä kautta muutamia. Sitten tietysti kaikki tärkeät tavarat, kuten hyppynaru, piruettilusikka, luistinsuojat yms. Luistelu on oikeesti tosi kallista, että oon tosi kiitollinen meidän vanhemmille, että ne on suostuneet tukemaan meidän tärkeää harrastusta.
Luistelu on kivaa ja mä nautin siitä. Mutta se ei ole pelkästään ruusuilla tanssimista, sillä mullakin niitä huonoja päiviä on. Etenkin nyt vähän kasvettua huomaan, että luistelu ei oo enää samanlaista kun pienenä. Silloin olin vaan että jee onpas kivaa luistella! Mutta nyt kun kilpailen kovatasoisissa kilpasarjoissa, niin nyt täytyy olla aika tosissaan tässä hommassa. Nyt lähiaikoina mulla on ollut aika useesti huonoja päiviä, ei pelkästään fyysisillä taidoilla, vaan myös psyykkisillä. Ajattelu on tässä hommassa todella tärkeetä, milloinkaan ei saa menettää keskittymistään. Mutta niinä huonoina päivinä täytyy vaan miettiä, miks mä luistelen ja miks mä teen tätä. Sen takia, koska mä rakastan luistelua! Siitä ajatuksesta täytyy pitää kiinni, jos meinaa pärjätä.

Laitan tähän loppuun tekemäni luisteluvideon, jonka tekemiseen meni monta tuntia... Toivottavasti pidätte :)


Kiitos jos jaksoitte lukea. Nyt ehkä tiedätte musta vähän enemmän kuin aikaisemmin. 

Mitäs piditte tästä postauksesta? :)

15 kommenttia:

  1. Oih, ihana postaus ja vähänkö hieno toi video ja sit noi kaikki kuvat!!! :) Taitoluistelu on kyl varmasti yks haastavimmist urheilulajeista. En tajuu miten luistelijoilla pysyy kroppa kasassa ku kuitenki hyppyjä treenatessa kaatuu varmaa aika mont kertaa. Onks sul ollu mitää murtumii tai muuta? Kyl se rahallinen ja ajalline panostaminen varmasti kannattaa ainaki jos on noin lahjakas ku sä!!:) Ja iha takuul sul tulee viel paljo hyvii päivii, niihän ne kai ihan mailman huiputki kokee niitä huonoi päivii aina välillä. Eli paljon tsemppii, pääset viel pitkälle!! :) -Ami- PS. Vähänks hieno toi SM-mitali, onnee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Mulla ei oo ikinä murtunu mikään, onneksi! :)

      Poista
  2. Tosi hyvä postaus :) huomasin itekkin siun iässä että kaikki ei enää mennykkään niin helposti ja varsinkin psyykkisellä puolella tuli vaikeuksia.. Kyllä sieltä aina noustaan ! :)

    VastaaPoista
  3. Olipas mielenkiintoinen postaus ja tosi hieno video, wau! Tsemppiä tulevaan kauteen, olet todella lahjakas :)

    VastaaPoista
  4. Oii, niin söpöjä kuvia noi ihan ekat :3 Ja on kyllä aivan mahtavan upea laji :)

    ❤: http://kehvelijehnakas.blogspot.fi

    VastaaPoista
  5. voi eikä, ihana toi video! ❤

    VastaaPoista
  6. Ihana postaus!❤ Noi kaikki kuvat ja toi video... oooh:o ❤:) Tsemppiä Joanna!:) Sä pääset vielä pitkälle!

    VastaaPoista
  7. Oot tosi hyvä luistelee! :) oisinpa mäkin joskus yhtä hyvä...kun asun tämmösessä pikku kaupungissa nii ei oo mitään mahollistuutta olla hyvä..vaikka kuinka yrittäisi harjoitella enemmän kuin mitä jää aikaa edes saa. Mut kiva et ees joillaki muilla on enemmän mahdollisuuksia harjoitella ja olla taitava...(: Ihana video!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Niin, mä olen onnekas kun mulla on hyvät mahdollisuudet harjoitella ja menestyä :)

      Poista
  8. Haaste! -> www.ourlittleworld14.blogspot.fi

    VastaaPoista
  9. Todella kiva postaus! Oon itekin harrastanu luistelua, mutta jo lopettanut. Välillä tuo lopettaminen harmittaa, kun olisin juuri silloin päässyt myöskin kilpailemaan.. Joka talvi on hirveä into luistelemaan, mutta tavallisilla luistimilla en tahdo luistella ja vanhat kunnon luistimet hyppyterillä sun muilla hienouksilla on hippasen liian pienet :( Mutta tsemppiä sun luistelu-uralle!

    http://ellanooran.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  10. wau, todella upea postaus ja ihanasti toteutettu! nostan kyllä hattua tuosta asenteesta ja saavutuksia lajia kohtaan! tuut pääsemään varmasti todella pitkälle <: kertakaikkiaan ihana postaus!

    http://matildannas.blogspot.fi/

    VastaaPoista